Dan Cărbunaru: Bună ziua, bine v-am găsit la briefingul de presă organizat după ședința de guvern de astăzi. Alături de noi se află ministrul energiei și ministrul muncii. Pe rând, fiecare dintre dumnealor vă vor prezenta măsurile pe care Guvernul astăzi le-a adoptat pentru a veni în sprijinul economiei, dar pentru a veni și în sprijinul populației, în contextul pandemiei de COVID-19, dar și în contextul creșterii prețurilor la energie electrică și gaze naturale. Vă voi prezenta și o informare legată de celelalte decizii luate astăzi în guvern, dar o să îl rog, pentru început, pe domnul ministru al economiei să ni se alăture. Vă rog, domnule ministru.
Virgil Popescu: Da, mulțumesc. Așa cum guvernul a promis, astăzi am introdus obligativitatea recalculării facturilor emise eronat de către furnizori; emise eronat, adică neaplicarea mecanismelor de plafonare și compensare. Furnizorii au obligația să le recalculeze fără penalități în termen de 15 zile și, de asemenea, pe perioada aceasta de 15 zile se suspendă inclusiv o eventuală plată a acestora. De asemenea, pentru a preîntâmpina posibile/eventualele abuzuri ale vreunei părți față de clienți, pe perioada prezentei ordonanțe de urgență, de plafonare și compensare, sunt interzise, practic, debranșările. Exact ceea ce am promis am și făcut, începând de la data publicării în Monitorul Oficial a Ordonanței Ministerului Muncii prin care se modifică, se reintroduce – și domnul ministru o să vă spună – şomajul tehnic, se modifică și alte acte normative, respectiv Ordonanța 118 și Legea 259. Mulțumesc.
Dan Cărbunaru: Mulțumesc, dle ministru. Dacă aveţi întrebări pentru dl ministru al energiei, vă rog frumos.
Reporter: Bună ziua, dle ministru. Vroiam să vă întrebăm, până la urmă, despre câte facturi vorbim, facturi recalculate, calculate greşit.
Virgil Popescu: Toată lumea vorbeşte, 1 milion, 2 milioane. Eu aş vrea să văd raportul exact al Autorităţii pentru Protecţia Consumatorului şi al ANRE, ca să ştim exact.
Reporter: Cum se va face concret recuperarea sumelor pentru cei care au plătit în avans. Exista o prevedere acolo, am citit, un termen de cinci zile, prin cerere la furnizor, dacă suma este de peste 100 de lei.
Virgil Popescu: Există procedură, regulament special pentru aceste diferende între client şi furnizor, procedură stabilită de ANRE. Dacă diferenţa de sumă este mai mare de 100 de lei, atunci, la cererea clientului, în termen de cinci zile, furnizorul are obligaţia de a efectua plata, dacă diferenţa e mai mică de 100 de lei, atunci se recuperează din factura următoare.
Reporter: Dacă îmi permiteti o intrebare referitor la acele limite de consum, știu că urmează o ordonanță de urgență….
Virgil Popescu: Va urma, tocmai, aş fi preferat doar despre acest lucru… pentru că gândim la minister…
Reporter: Doar o lămurire, dacă acea limită de consum de 1.500 de kilowaţi, dacă nu greșesc, este pentru acea perioadă de 5 luni de zile sau se aplică doar de la 1 februarie încolo?
Virgil Popescu: Cantitatea de 1500 de metri cubi și cantitatea de 2500 de kilowaţi, practic, 500 kilowaţi, că este același lucru, se aplică pe toată perioada 1 noiembrie-31 martie, iar în textul legii inițiale, dacă vă uitați, există niște coeficienți, nişte procente de repartizare la gaze naturale, pentru că la energie se consideră constant, de repartizare a acestei cantități pe fiecare lună în parte. Lăsați-ne să finalizăm legea, să vedem, să avem discuțiile împreună cu colegii de la celelalte ministere și evident, nu mai e mult și o să vedem!
Reporter: Doar atât mă interesează, dacă pe facturile din ianuarie vor fi aceste modificări sau din februarie încolo?
Virgil Popescu: Eu cred că, /…/, pe facturile din ianuarie, dar tot să discutăm cu ceilalți colegi, în special cu Ministerul Justiției; ordonanță va fi aprobată săptămâna viitoare, care este în cursul lunii ianuarie.
Reporter: O precizare scurtă, să ne apropiem puțin de oameni… Cum ar trebui ar trebui un om, nu știu, un bătrân care poate nu știe să se uite pe chestii tehnice la factură să înțeleagă dacă factura lui este calculată greșit și astfel să poată da un semn către furnizor? Sau dacă cea mai ușoară soluție ar fi ca toată lumea să dea un semn către furnizor?
Virgil Popescu: Nu, acum aceeași întrebare mi-a mai pus-o o colegă de-a dumneavoastră dimineață, exact aceeași întrebare. Vă răspund și dumneavoastră ce i-am spus și dânsei, cu motivarea în plus că, de data aceasta, am aprobat deja textul și am obligat furnizorii să le refacă, dar pentru oameni, pentru absolut toți oamenii, şi bătrânii, și cei care sunt singuri, evident, fiecare poate se uită într-o factură să își dea seama dacă plăteşte mai mult decât plătea înainte și acesta este primul semn pe care pe care îl pot da.
Reporter: Și cum ar putea să îşi dea seama că plătesc mai mult sau mai puțin, adică nu există pe factură, pe defalcarea sumei, nu știu, ceva pe care ar putea să îl vadă, şi să vadă dacă este corectă sau greșită?
Virgil Popescu: Deci o factură care nu are plafon, nu are elemente care să arate că este plafonată și nu are elemente care să arate că este compensată, evident că nu are aplicate mecanismele de compensare. Există o singură situație când acest lucru nu poate fi, nu este aplicat, când prețul este atât de mic, ceea ce nu cred că este cazul în acest moment, și nu este nevoie de plafonare și de compensare. Este evident că fiecare dintre noi știm cam cât plătim.
Reporter: Şi acum, odată cu această ordonanță de urgență, românii nu mai sunt nevoiți să facă ei sesizare către furnizori?
Virgil Popescu: Deci, în mod normal, furnizorii au obligația, din propria inițiativă acolo când știu, și ei știu că soft urile nu le-au adaptat, să refacă absolut toate facturile să nu plătească penalități. Și să nu perceapă penalități și să sisteze plățile, practic, românii să nu le plătească până când nu le rezolvă.
Reporter: Vă mulțumesc!
Reporter: Vă rugăm să ne spuneți, concret, care ar trebui să fie calcul pe o factură de 260.
Virgil Popescu: Poftiți!
Reporter: Aș ruga, v-aș ruga să ne dați un exemplu concret. Cineva care nu se încadra până acum în plafon, dar care se va încadra, cât ar plăti?! De pildă, la 260 metri cubi, consum pe luna, să zicem, decembrie. Care este diferența între cele două facturi. Ce ar trebui să se întâmple?
Virgil Popescu: Păi acum, acum vă spun sincer, mi-e greu să fac fără un calculator în față acest calcul. La 260, deci presupunând că ieșea din acea plajă de consum, atunci plătea prețul plafonat de 37 de bani pe kilowat, deci înmulțim numărul de consum cu 260, cu 370, atât ar fi plătit la data aplicării legii. Acum, plătește 260, se încadrează în plaja de consum cu prețul și plafonat și compensat și vorbim de undeva, înmulțim cu, în jur de 220. Deci, gândiți-vă, diferența de la 370 la 220. Chiar nu pot să vă zic suma, dar suficient de mare.
Reporter: Ok, și v-aș mai întreba dacă știți când se va semna contractul dintre Exxon și Romgaz și dacă sunt adevărate informațiile că Exxon și-ar putea chiar asuma plata unei eventuale taxe care s-ar apropia de 60.000.000 de euro, ca urmare…
Virgil Popescu: Ținând cont că este un contract care se discută și se negociază între două companii listate, lăsați-mă să nu fac comentarii. Compania Romgaz a dat un raport pe bursă acolo, acolo puteți vedea foarte clar. Ei ar trebui să facă, nu pot să fac comentarii referitoare la două companii care sunt listate, dar eu cred că se va semna și se va ajunge foarte repede la înțelegere vis a vis și de acest aspect.
Reporter: În noiembrie, cota de consum la gaze era de 150 de m cubi pentru a beneficia de acea reducere din factură de 33% de la stat, plus o marjă de 10%, adică undeva la 165 de m cubi ajungea. Adică dacă o persoană a consumat 200 de m cubi în noiembrie, nu beneficiază de compensare și plătește totul fără niciun fel de reducere. Întrebarea noastră ar fi dacă, de ce nu se poate să plătească 150 m cubi compensat și restul, ceea ce depășește, necompensat?
Virgil Popescu: Deci, mecanismul este acela care ați spus dumneavoastră, numai că în mecanismul, până când îl vom modifica săptămâna viitoare, cei 1000 de m cubi care erau ca și plafon de consum, se repartizau în funcție, pe niște coeficienți pe care Autoritatea de Reglementare ni i-a furnizat, în funcție de luna în care ne aflăm; noiembrie, fiind o lună încă de toamnă, coeficientul era mai mic, creştea în decembrie, creştea în ianuarie, creştea în februarie şi, la fel, scădea în martie. În urma acestei modificări, practic, vom împărţi 1500, mult mai mulţi metri cubi şi foarte multe persoane vor intra, cum spuneţi dumneavoastră, ca fiecare dintre primii 150 de metri cubi sau primii 100 de metri cubi sau cum spuneaţi, ar însemna că se aplică pentru absolut toată populația și pentru persoanele care nu au nevoie de sprijin. Toate aceste persoane care nu se încadrează, în schimb, au un plafon și vor plăti nu mai mult de acel plafon. Deci toată toată populația este protejată cu un plafon, dar cei care se încadrează au ceva suplimentar.
Reporter: Bună ziua, domnule ministru. Aş insista puţin la primele întrebări pe care vi le-a adresat colega mea, legate de această retroactivitate, dacă pot să o numesc aşa, dacă prindem și noiembrie şi decembrie pe recalculări? Pentru că spuneaţi, plaja de consum pentru toate cele cinci luni este mai mare, deci cumva automat şi cei care nu se încadrau inţial în noiembrie-decembrie ar trebui să fie prinşi şi ei, nu? Ştiu că spuneaţi că discutaţi cu Ministerul Justiţiei dacă este posibil să se facă…
Virgil Popescu: Există o chestie de tehnică legislativă, în plus faţă de ce v-am explicat, există în lege faptul că până la 31 iunie toţi consumatorii beneficiază… furnizorii au obligaţia să facă recalculare. Deci, lăsaţi-ne să finalizăm. Vă daţi seama că dacă este o soluţie care să …- şi eu sper să găsim soluţia – furnizorii vor recalcula pe toată lumea.
Reporter: Nu, de principiu, vă întrebam doar aşa, dacă sunt cei care credeau că în noiembrie- decembrie nu se încadrează, acum e posibil să aibă o surpriză plăcută, nu?
Virgil Popescu: Tocmai, exact, exact la acelaşi lucru răspundeam şi eu. Eu îmi doresc să putem să aplicăm plaja de consum în funcţie de procentele care nu le modificăm, există în lege, pentru că există în lege un tabel, o anexă cu tabel cu procentul de consum din total plajă de consum pe cinci luni care se aplică fiecărei luni, şi să finalizăm textul şi apoi o să vedeţi săptămâna viitoare.
Reporter: Şi vreo tranşă de decontări către furnizori, referitor la acest mecanism a fost făcută până în momentul acesta?
Virgil Popescu: Deci noi avem bani în buget, avem banii prinşi în buget şi vedem, lucrăm pe documentaţie. Acelea îşi urmează cursul în interiorul ministerului, nu avem nevoie în momentul de faţă de bani suplimentari de la bugetul de stat.
Reporter: Am înţeles! Mulţumesc!
Reporter: Domnule ministru, de interzicerea debranşării vor beneficia şi persoanele care deja înregistrează restanţe la plata facturilor?
Virgil Popescu: Toţi consumatorii casnici, pe perioada de aplicare a acestei legi, nu numai vulnerabili, deci toţi consumatorii casnici vor beneficia de interzicerea debranşării. Eu sper ca toată lumea să fie de bună credinţă şi să nu abuzeze de acest lucru şi efectiv cei cărora li se întâmplă lucruri şi cu adevărat nu pot să îşi plătească facturile, şi perioada se va extinde cu încă 90 de zile după finalizarea acestei scheme de ajutor, finalizarea legii, aşa cum a fost şi data trecută în lege.
Reporter: Mai exact, ce înseamnă perioada de aplicare a legii? Până la 31 martie?
Virgil Popescu: Perioada de aplicare a legii, dacă nu mă înșel, ţinând cont că până în 31 iunie se refac facturi, se recalculează facturi, cred că este 31 iunie. Sper să nu mai înșel. Deci cu certitudine este până la 31 martie, dar până la 31 iunie, parcă scrie în lege, furnizorii recalculează facturi, pentru că citirea din martie durează, factura se face, poate să vină…
Reporter: 30 iunie sau 31 /…/?
Virgil Popescu: 30 iunie parcă, e textul în lege exact, nu, chiar nu mai țin minte exact. E ceva un text cu recalcularea.
Reporter: Este posibilă revenirea la piața reglementată începând cu luna aprilie, așa cum au susţinut cei din Partidul Social Democrat?
Virgil Popescu: Noi am propus, în ședința coaliției, reglementarea pentru partea casnică, lăsați-ne să vedem scenariile și prețurile cum evoluează.
Reporter: Dar ar fi posibil la nivel european? Se permite revenirea la o piaţă reglementată?
Virgil Popescu: Pe o perioadă limitată de timp, aplicând și legea concurenței, avem şi directiva 944, pe care am transpus-o, și acolo spune că se pot face intervenție pe prețuri pe perioadă limitată.
Reporter: Bună ziua, domnul ministru! Vă rog să fiţi mai explicit. Nu am înțeles foarte bine, în ordonanța de astăzi se prevede refacerea facturilor și cu debranșarea în cealaltă ordonanță?
Virgil Popescu: Nu, debranșarea este… În ordonanța de astăzi am aprobat așa: unu – interzicerea debranşărilor, doi – refacerea facturilor, neperceperea de penalități și sistarea… suspendarea plăților până la finalizarea facturilor. Toate lucrurile acestea au fost prinse.
Reporter: Imposibilitatea debranșării pe ce perioadă?
Virgil Popescu: Pe perioada de aplicare a legii, tocmai ce am explicat. Şi încă 90 de zile după.
Reporter: Încă 90 de /…/?
Virgil Popescu: Încă 90 de zile după o perioadă în care fiecare îsi face… furnizorul îți face evaluarea, discută, poate eşalonează soldurile, deci nu imediat după lege gata, se și întâmplă. Pe o perioadă de tranziție de 90 de zile. E aceeași perioadă pe care am avut o și înainte, când am..
Reporter: Ok, şi săptămâna viitoare urmează…?
Virgil Popescu: Săptămâna viitoare va urma ordonanța prin care modificăm noile plafoane.
Reporter: Prima rugămintea ar fi legată de plafonare, dacă este estimat un buget în ceea ce privește diferenţa de preţ…
Virgil Popescu: Suntem în calcul, deci premierul a anunţat un buget.
Reporter: O secundă. Dacă este estimat un buget și practic de unde ar urma să vină aceşti bani?
Virgil Popescu: Banii vor veni din… în principal, de la bugetul de stat, dar în principal de la dividendele și impozitele pe veniturile suplimentare pe care companiile din energie le-au făcut pe această perioadă și e normal să se întoarcă aceste venituri excepționale, să le zicem, înapoi către populație. Bugetul… un buget estimativ a prezentat premierul, suplimentar, acei 3.000.000.000, dar asta facem, asta lucrăm, lăsați-ne să finalizăm măsurile și evident, în nota de fundamentare va fi prins și acel buget.
Reporter: Dar, din informațiile dumneavoastră, ar fi suficiente acele dividente, adică ar acoperi? Aveți idee cam cât ar putea să acopere?
Virgil Popescu: Eu cred că sunt suficiente.
Reporter: Aș mai avea eu o precizare: se suspendă și plata facturilor pentru 15 zile?
Virgil Popescu: Pe perioada de refacere a facturilor.
Reporter: Dacă ne puteţi explica din ce moment sunt cele 15 zile? Adică din momentul în care intră ordonanţa de urgenţă?
Virgil Popescu: Deci, 15 zile este termenul de obligativitate de refacere; până la refacerea facturilor, se suspendă plata.
Reporter: Eu am o factură pe care trebuie să o plătesc, spre exemplu, până pe 20 ianuarie. Ordonanța de urgență, dacă intră în vigoare mâine, se publică în Monitorul Oficial, eu pot să nu plătesc factura până în 4-5 februarie?
Virgil Popescu: Dacă factura dumneavoastră este eronată, deja furnizorul are obligaţia… dacă nu este întocmită, ca să nu folosim eronat, la modul general, dacă facture nu e întocmită aplicând mecanismul de plafonare și compensare, furnizorul are obligația ca, în termen de 15 zile, să o refacă. Nu percepeţi în această perioadă nici penalități și puteți, evident, dacă nu aveți factură, nici nu o plătiţi.
Reporter: Şi în momentul în care îmi vine noua factură, voi avea un nou termen?
Virgil Popescu: Intră în termenul normal, data emiterii facturii, pentru că factura vine din data emiterii curg termenele, nu poate să curgă un termen din urmă.
Reporter: Se mai solicită transparentizarea prețurilor de producție și de distribuție. E posibil acest lucru?
Virgil Popescu: Nu ştiu, o să gândim, pentru că foarte multe companii, în momentul de față, exact ce am zis legat de întrebare, legat de Romgaz, sunt listate pe bursă, sunt în competiție cu companii listate pe Bursă. Eu sunt pentru transparentizare, dar haideţi să vedem ce putem pune public.
Reporter: Și încă o precizare aș mai avea: mai trebuie oamenii să facă vreo sesizare către furnizor sau nu mai e nevoie?
Virgil Popescu: În mod normal, au obligația și este stipulat, chiar am discutat textul foarte mult în guvern și am găsit un text prin care se stipulează că furnizorii au obligația să refacă facturile. Dacă nu se întâmplă, evident că și clientul ar trebui să se uite şi să facă o reclamație la furnizor, dar eu cred că toţi furnizorii vor reface facturile. E un semnal foarte puternic care a fost dat de către premier, de săptămâna trecută, reluat de către noi și pus în lege, în momentul de față.
Reporter: Și în acest moment oamenii nu trebuie să facă niciunfel de sesizare, toate se recalculează/…/?
Virgil Popescu: În momentul în care legea apare în Monitorul Oficial – și probabil va apare diseară sau mâine publicată în Monitorul Oficial -, este obligativitate legală pentru furnizori să refacă facturile întocmite fără aplicarea mecanismelor de compensare și plafonare.
Reporter: Domnule ministru, de ce nu ați stabilit niște criterii, astfel încât să vă asigurați că nu vor fi persoane care vor profita de această reglementare? Practic, sunt oameni care, deși nu au o factură emisă în mod eronat, totuși, ar putea să conteste și, altfel, să amâne plata şi să scape de acele penalităţi.
Virgil Popescu: Procedura de contestare este către furnizor și către ANRE. O persoană care din rea-credință face acest lucru, va primi un răspuns rapid de la o instituție, în funcție de acest lucru. Iar dacă cererea nu este îndreptățită, evident nu pot să zici că nu mai percepi penalități.Vă mulțumesc!
Reporter: Dacă se poate o precizare pentru sancțiunile pentru companiile care nu au respectat legea, se punea problema, la un moment dat /…/.
Virgil Popescu: Haideţi să vedem ordonanța care apare săptămâna viitoare!
Reporter: Deci, în următoarea ordonanță.
Reporter: Dacă se poate să clarificaţi un pic situația cu furnizorii. Spuneaţi că urmează să se facă plata, dar dacă o să trebuiască să le decontaţi mai mult, practic, acum schimbaţi schema și asta ar fi prima. Deci cum cum se face reglarea? Şi doi: dacă ați făcut modificări pe acea ordonanță cu şomajul tehnic?
Virgil Popescu: Toate recalculările se fac până în iunie și de atunci vorbim de recalculări…
Reporter: Decontările către furnizori. Dacă daţi o sumă şi trebuie să le daţi, practic, mai mult, după ce faceţi recalculările?
Virgil Popescu: Când o vor solicita, evident, şi cu documente justificative.
Reporter: Deci se va regla ulterior.
Virgil Popescu: Se va regla ulterior, sigur.
Reporter: Dacă e depășit un pic termenul, parcă era 15 ianuarie?
Virgil Popescu: Nu cred că asta e problema. Termenul de 15 decembrie, 15 ianuarie din ce am discutat, neavând nicio, să zicem, penalitate, nu e termen de decădere. Deci, nu decad din termenul de a cere bani.
Reporter: O scurtă completare, până acum aţi avut semnale că au fost debranșați consumatori casnici?
Virgil Popescu: Nu, n-am avut absolut niciun semnal.
Reporter: Deci e doar o temere.
Virgil Popescu: Ţinând cont de faptul că au fost multe facturi, ne gândim și luăm în calcul toate aspectele. Deci am văzut ”buna -credință”, așa zisa bună-credință a unei părți, vrem să ne asigurăm că nu se transformă într-un abuz, iar eventualele modificări pe care mai trebuie să le facem, le acordăm timp săptămâna viitoare.
Dan Cărbunaru: Mulțumesc foarte mult, domnule ministru! Îl invit acum alături de noi pe domnul ministru al muncii și solidarității sociale, domnul Marius Budăi. Doamnule ministru.