Virgil Popescu: Bună seara! Bine v-am găsit în această seară! În şedinţa de guvern de astăzi am aprobat ordonanța de guvern cu privire la compensarea preţului la energie electrică şi gaze naturale. Vorbim de o compensare pentru 5,2 milioane de gospodării la energie electrică, aproximativ 13 milioane de români, ce înseamnă peste 65% din populaţia României şi 2,2 milioane de gospodării conectate la reţeaua de gaze dintr-un total de 3,6 milioane, aproximativ peste 65% din totalul populaţiei conectate la reţeaua de gaze. Mecanismul va fi unul foarte simplu, va fi un mecanism prin care oamenii nu trebuie să facă absolut nimic, doar trebuie să urmărească să se încadreze în tranşele de consum. Pentru energia electrică vorbim de un consum mediu lunar între 30 de kW şi 200 de kW lunar. Practic, în perioada de 5 luni vorbim de un consum între 150 de kW pe perioada de 5 luni şi 1.000 de kW pe o perioadă de cinci luni maxim. Vorbim de o abatere atât lunară, cât şi pe perioada de iarnă de 10%, deci dacă cumva cineva consumă mai mult de 200 de kW, consumă 210-220 de kW, se va încadra, nu suntem absurzi, înţelegem că totul este estimat şi atunci avem o abatere de 10% atât la perioada lunară, cât şi la perioada celor cinci luni de zile. Vorbim de o compensare de 21 de bani pe kW, practic 210 lei pe MW, care reprezintă media aritmetică a tarifelor reglementate de transport şi de distribuţie şi de sistem a energiei electrice pe toate cele 8 regiuni ale României. Practic, de la bugetul de stat, din dividendul suplimentar al Hidroelectricii compensăm tariful de transport, de distribuţie şi de sistem al energiei electrice. Compensarea atât la energie electrică, cât și la gazele naturale se va face faţă de un preţ de referinţă de 68 de bani pe kW, deci orice preţ care este mai mare decât 68 de bani pe kW va beneficia de compensare. Să vă dau un exemplu: la un consumator de 100 kW, pe care l-am mai dat, un consumator – ca să fie mai uşor de înțeles – dacă are un tarif de 90 de bani pe kW, atunci 100 kW înseamnă 90 de lei, 21 de bani pe kW înseamnă o compensare de 21 de lei, va plăti în total 90 minus 21, va plăti 69 de bani pe kW, asta înseamnă că este cu un ban peste acel preţ de referinţă. Dacă preţul este mai mic de 90 şi este 80 de bani pe kW, atunci minus 21 va înseamnă 59 de bani, dar este sub 68 şi va plăti 68 de bai. Practic sub prețul de referință, care este cel mai mic preț din piață, mai mic decât anul trecut, este prețul cel mai mic din piață, nu se va face o compensare. Vor fi avantajați cei care au un preţ în jurul preţului de referinţă să se mute de la un furnizor care are preţul mai mare pentru că compensarea va fi în sumă fixă. La gaze naturale vorbim de acelaşi lucru, prețul de referință este de 125 de lei al gazului, care este cel mai mic preț, este același preț ca cel de anul trecut pentru anumiți furnizori. Vom compensa 25% din valoarea gazului. Dacă această compensare va depăși 125 lei, atunci va lua întreaga compensare, dacă va fi sub 125 de lei, atunci evident vom plafona la 125 de lei. Mai mult, pentru consumatorul vulnerabil, dacă din schema de compensare a consumatorului vulnerabil aceasta este mai defavorizată decât această schemă de funcționare, diferența pe care ar pierde-o clientul vulnerabil, pe care ar pierde-o românul va fi suplimentată prin această schemă. Nimeni în această iarnă nu va fi defavorizat. Dacă cumva o schemă de consumator vulnerabil aduce mai puține beneficii decât această schemă. Prin această lege, de asemenea, reparăm o greșeală care s-a strecurat și care a fost votată și în Parlament, acele compensații de 50% pentru energia electrică, gazele naturale și energia termică pentru locuitorii din satele izolate din Biosfera Deltei Dunării și din Munții Apuseni, am reintrodus-o prin această ordonanță, iar acei oameni care trăiesc în acele zone vor beneficia de ce au beneficiat și în anii precedenți, separat, în afara acestei ordonanțe. Mai mult, dacă vom asista pe piaţă la modificări esențiale ale prețului dăm posibilitatea să intervenim nu prin lege, prin o hotărâre de guvern în așa fel încât să putem modifica aceste tranșe, aceste ajutoare de 21 de bani și 25% în cazul când situația la fața locului o va permite. Cam acestea ar fi pe scurt principalele lucruri. Aţi observat, vorbim de o altă cifră, vorbim de 21 de bani, nu 18 bani, pentru că am gândit să fie un sistem şi mai simplu decât l-am propus prima dată, practic tariful de distribuție și tariful de transport și alte sisteme adunate împreună dau o sumă mai mare decât 18 bani și am zis să vină în beneficiul cetățenilor.
Reporter: Bună seara! Domnule ministru, vă întreb şi pe dumneavoastră, l-am întrebat și pe domnul premier astăzi, de ce compensare și nu plafonare? Am văzut că sunt mai multe țări în Uniunea Europeană care au decis să plafoneze prețurile: am văzut Spania, acum se pregătește și Franța. Noi de ce nu putem să aplicăm o asemenea măsură?
Virgil Popescu: Plafonarea prețului la producător este exclusă. Nu a făcut-o nicio țară și nu o va face absolut nicio țară. Plafonarea prețului la producător înseamnă excluderea investițiilor sau întârzierea acestora. Spania, care nu este producător de gaze naturale, a plafonat prețul la gaz natural pe piața spaniolă, diferența de preț dintre prețul plafonat şi prețul pieței va fi suportată de la bugetul de stat. România este producător. Cred că trebuie să vedem specificul fiecărui stat. Putem spune că inclusiv sistemul pe care îl avem şi l-am aplicat în acest moment este un fel de plafonare indirectă, trage în jos prețul și permite un mecanism și mai abrupt, în cazul când prețurile se duc în sus, de tragere în jos a acestui preţ, de a pune un capac, să spunem așa, pe preț. Haideți să vedem cum evoluează lucrurile. Eu am citit mecanismul din Spania, știu și ce măsuri au luat Franța și Italia până acum. În afară de mecanismul spaniol, alt mecanism de plafonare nu există. Franța are un mecanism de acordare a unor vouchere pentru energie, în acest moment, practic, tot o compensare. Haideţi să vedem cum evoluează. Vreau să vă zic că mecanismul pe care l-am propus și l-am aprobat astăzi în ședința de guvern vine exact cu îndrumările pe care Comisia Europeană le va elabora. Ele trebuiau să apară mâine. S-a mai prelungit cu o săptămână. Acest lucru a fost deschis și pus pe masa Comisiei Europene la Consiliul de miniștri de la Ljubljana de către mine. Am fost primul dintre miniștrii de energie care a ridicat această problemă la acel Consiliu și să știți că inclusiv metoda pe care am prezentat-o le-a plăcut colegilor mei din alte state. Haideţi să vedem cum evoluează lucrurile și, desigur, dacă trebuie, vom lua măsuri suplimentare. Cu ceea ce nu o să fiu niciodată de acord: nu o să fiu de acord cu luarea unor măsuri care să blocheze investițiile pentru că, până la urmă, sistemul energetic și sistemul de extracție a gazelor naturale necesită noi investiții.
Reporter: Şi, totuși, există un proiect al Partidului Social Democrat în Parlament privind această plafonare. Ce efecte ar fi pentru România, benefice sau nu, dacă proiectul va trece? Care sunt efectele?
Virgil Popescu: Eu am evitat să vorbesc despre proiectul Partidului Social Democrat, pe care cu adevărat l-am citit și credeţi-mă că l-am înțeles şi l-am văzut foarte bine. Prin proiectul Partidului Social Democrat se presupune o plafonare la media preţurilor în ultimele 6 luni, din martie până în septembrie, o medie care ajunge undeva la peste 85 de bani pe kilowatt la energie electrică. V-am dat un exemplu de preţ ca să vedeţi exact despre ce vorbim, în comparaţie cu sistemul nostru. Tot ce trece peste această medie de 85 de bani nu se mai vinde, furnizorii vor fi despăgubiţi de la producători. Se ia din profitul producătorilor, se duce către furnizor să fie despăgubit, iar românul va plăti 85 de bani. În sistemul pe care vi l-am propus sunt puţin români care vor plăti 85 de bani. Ca să plătească 85 de bani înseamnă ca preţul să fie cu 21 de bani mai mare, adică să depăşească 1 leu şi ceva şi, deocamdată, nu avem preţuri de acestea în piaţă. Se mai spune că românii vor primi o singură compensare pentru consumul de energie electrică din ultimele 6 luni de zile, dacă preţul a fost mai mare decât preţul mediu. Absolut niciun preţ din piaţa românească în ultimele 6 luni n-a fost mai mare, deci nu vor primi absolut nicio compensare. Aş vrea să ne uităm. Nici în Comisia de Anchetă n-am vrut să discut acest lucru, evident că o să discutăm în Parlament şi la masa comisiilor şi în Comisia de industrii, când se va discuta acest proiect. Mă voi duce să înţeleg, poate n-am înţeles eu bine, dar din ce am văzut eu şi făcând calcule cu datele pe care le-am avut la dispoziţie, acest proiect ridică un preţ de 85 de bani în jurul cifrei de 80 şi ceva de bani peste care furnizorii sunt despăgubiţi din profitul producătorilor, iar românii nu vor plăti mai puţin de această sumă.
Realizator: Vă mulţumesc.
Reporter: Bună ziua! Puteţi să ne spuneţi care va fi impactul bugetar al acestei scheme, pentru că aţi inclus acum şi consumatorul vulnerabil?
Virgil Popescu: Despre consumatorul vulnerabil şi impactul consumatorului vulnerabil, o să vă rog să o întrebaţi pe doamna ministru Turcan. Impactul schemei pe care v-am prezentat-o este undeva la un miliard trei sute – un miliard patru sute de milioane de lei, dacă nu mă înşel. Este trecut în nota de fundamentare pe toate cele 5 luni de zile.
Reporter: Bună ziua! Domnule ministru, ce se va întâmpla cu preţul la energie, după luna aprilie? Ce estimaţi dumneavoastră, după ce aceste scheme de ajutor vor expira?
Virgil Popescu: În funcţie de evoluţia certificatului de CO2 şi de evoluţia pieţei de energie electrică, vom vedea ce măsuri vor fi luate în continuare. Eu nu aş mai vrea să văd pe piaţa europeană o speculaţie pe piaţa certificatelor de CO2, în așa fel încât prețul să crească atât de abrupt cum a crescut de anul trecut până anul acesta, de la 22, 30 și 60 de euro. Deci până la urmă piața europeană de energie electrică e influențată de doi mari factori: unul este prețul certificatului de CO2 și celălalt este prețul gazului natural, pentru că din gaz natural foarte multe state, inclusiv România, produc energie electrică. Eu estimez că la gaze naturale prețul din aprilie dacă vorbim de luna aprilie va începe să coboare. Am explicat de multe ori acest lucru, prețul fiind influențat de politica Federației Ruse, de creșterea pe piață asiatică a necesarului de LNG, de reducere a tranzitului prin Ucraina, practic totul pentru a demara cât mai repede în viziunea celor de la Gazprom conducta Nord Stream 2, deci preconizez a scădere a prețului gazelor naturale. Asta înseamnă că, evident, energia produsă din gaze naturale nu va mai fi atât de scumpă, ci ceva începe să își revină, în funcție de evoluția prețului pe energie. Cert este că nu cred că energia electrică va mai ajunge la nivelul anului trecut, asta cu certitudine, energia electrică ieftină ca anul trecut, când a fost probabil cea mai ieftină energie. nu vom mai avea.
Reporter: Domnule ministru, foarte probabil guvernul va pica mâine prin moțiune de cenzură în parlament. În ce stadiu se află schema de compensare pentru IMM-uri, pentru utilizatorii non-casnici? Veți merge cu un proiect de lege în parlament pentru a promova și pentru a ajuta și companiile în această iarnă?
Virgil Popescu: Haideţi să vedem cum evoluează lucrurile în parlament. Noi avem pregătită, aproape finalizată schema pentru IMM-uri și cum dorim să fie aplicabilă totul de la 1 martie eu sunt de fire o persoană optimistă și cred că o să o aprobăm tot prin ordonanță de urgență.
Reporter: Dar sunteţi dispus să discutaţi cu toţi factorii politici din parlament…
Virgil Popescu: Tot timpul.
Reporter: …pentru a promova acest proiect de lege?
Virgil Popescu: Sigur că da, sunt dispus să discut cu absolut toate forțele politice din parlament, pentru a discuta ce este mai bine pentru români, inclusiv legea offshore, am spus că îmi doresc o majoritate mai mare decât majoritatea guvernamentală.Sigur că sunt dispus, dar v-am zis, sunt o fire optimistă și cred că o vom aproba tot prin ordonanță de urgență.
Reporter: Deci sunteţi sigur că mâine moțiunea de cenzură va pica, dacă spuneţi că va fi aprobată prin ordonanţă de urgenţă.
Virgil Popescu: V-am spus că sunt optimist şi cred că va fi aprobată prin ordonanţă de ugenţă.
Reporter: Bună seara, domnule ministru. Vreau să vă întreb referitor la acel semnal de alarmă, cele 27 de municipii pe sistem centralizat care spun că nu vor mai avea bani să plătească iarna aceasta. Există vreo măsură?
Virgil Popescu: Deci referitor la gigacaloria centralizată, furnizată populației în sistem centralizat, am spus că sistemul subvențiilor de la bugetele locale parțial de la bugetul de stat va trebui să rămână, pentru că acolo nu vorbim numai de subvenționarea unui preț al gigacaloriei, ci de subvenționarea până la urmă a neputinței, să zicem așa, a administrației, a administrațiilor locale de a repara, de a-şi reabilita rețelele termice. Sunt foarte mari pierderi în sistemul centralizat de transport și de distribuție a agentului termic, și nu e normal ca aceste pierderi să fie plătite de către oameni. Deci, cred în continuare într-un sistem și pentru această iarnă de subvenție a gigacaloriei cu bani parțial veniți atât din bugetele locale, cât și din bugetul de stat, aşa cum s-a întâmplat în fiecare an. Ca să știţi, în fiecare an, bugetul local a fost alimentat din diverse surse locale și centralizat.
Reporter: Mulțumesc!
Virgil Popescu: Vă mulțumesc!