12 ianuarie 2022

Ministrul Energiei Virgil Popescu – Briefing de presă

Ministrul Energiei Virgil Popescu: Bună ziua, am avut la începutul şedinţei de guvern o discuţie, la solicitarea domnului prim-ministru, cu privire la preţurile la energie electrică şi la gaze naturale, la măsurile pe care le vom lua. Am discutat, practic, cu toţii miniştrii de linie – cu ministrul IMM-urilor, cu ministrul economiei, cu ministrul agriculturii, ministrul de finanţe, ministrul transporturilor – despre măsurile pe care le vom lua. Le ştiţi în linii mari, ele sunt în lucru la ministerele de linie, pentru că, săptămâna viitoare, dorim să ieşim cu o ordonanţă de urgenţă să aprobăm aceste măsuri. Se referă la ce vom face după data de 1 aprilie, la prelungirea schemei de ajutor pentru consumatorii casnici şi pentru IMM-uri, ce vom face de la 1 februarie, v-am zis că vom acţiona pentru zona de industrie alimentară şi agricultură, siguranţa alimentară fiind foarte importantă. De asemenea, gândim scheme, ministerele gândesc scheme de ajutor şi pentru alte industrii. Am reiterat încă odată faptul că trebuie să existe măsuri ferme vizavi de furnizorii care nu au întocmit facturile corespunzător şi avem deja pe circuitul de avizare, este la final o modificare a /…/ Legii 259, iniţiată prin ordonanţă de Ministerul Muncii, şi acolo vom introduce, aşa cum v-am zis, obligativitatea refacerii facturilor şi neperceperea de penalităţi. Și, evident, vom introduce imposibilitatea debranşării şi pentru ceilalţi consumatori, nu numai pentru cei vulnerabili, care sunt trecuţi deja în Legea 259. Venim, practic, cu un pachet de măsuri care să ajute românii să treacă peste această perioadă de volatilitate a preţurilor. Absolut toţi colegii mei din guvern sunt cooptaţi împreună la acest efort, evident că vom avea şi o discuţie în coaliţie pentru validarea întregului program şi, în prima sedinţă de guvern, probabil când va decide premierul, vom lua aceste măsuri.
Dan Cărbunaru: Mulţumesc, domnule ministru. Întrebări, dacă aveţi, vă rog!
Reporter: Domnule ministru, ar fi posibil ca TVA-ul să se reducă la 5%, de la 1 februarie, cum a propus liderul PSD, Marcel Ciolacu?
Virgil Popescu: Tocmai ce v-am spus, sunt foarte multe scenarii pe care le luăm în calcul, vor fi validate în prima şedinţă a coaliţiei, după care vom ieşi exact cu toate măsurile pe care le luăm.
Reporter: Iar asta înseamnă mai puţini bani la buget. Trebuie să aveţi o idee despre încasărie bugetare şi trebuie să ştiţi dacă v-aţi putea /…/ de aceşti bani/
Virgil Popescu: Aş avea rugămintea ca această întrebare să o puneţi către Ministerul de Finanţe… Ne-a asigurat că este în regulă, nu vorbim de TVA, ne-a asigurat că sunt resurse pentru ceea ce am propus noi.
Reporter: Declaraţia dumneavoastră de aseară, în care spuneaţi că cei care se cred nedreptăţiţi în privinţa facturilor ar trebui să nu îşi plătească facturile, este considerată una periculoasă, în sensul în care îndemnaţi ca oamenii să nu-şi plătească facturile. Care este mesajul dumneavoastră, astăzi, pentru cei care cred că au facturi mai mari şi…
Virgil Popescu: Acuma, haideţi să spunem exact ce am spus. Am spus ce aş face eu dacă m-aş găsi într-o situaţie de acest gen şi m-am găsit într-o situaţie de acest gen, am fost foarte sincer cu oamenii, m-am găsit de două ori în situaţie de acest gen. Prima dată am reclamat furnizorului, cred că în urmă cu  3 ani de zile, nu s-a întâmplat absolut nimic, furnizorul m-a ignorat complet, am reclamat la ANRE, după reclamaţia la ANRE s-a rezolvat situaţia. A două oară, acelaşi lucru. Am reclamat furnizorului, s-a rezolvat de la furnizor. Vă spun ce fac eu. Acuma, chiar am spus, nu recomand nimănui, nu pot să spun nimănui ce să facă, vă spun doar ce am făcut eu, pentru că eu cred că am avut dreptate, iar acea factură, acele lucruri care mi s-au întâmplat mie au fost făcute de furnizor în afara legii şi au încălcat legea. Departe de mine gândul de a spune cuiva ce să facă sau să nu plătească, sau să plătească o factură. Nici n-aş putea. Şi am spus acest lucru. Am spus acest lucru, aseară, în emisiune. Nu spun că ceea ce am făcut eu trebuie să facă toţi.
Reporter: Iar dumneavoastră, personal, aţi plătit, la vremea respectivă, acea factură?
Virgil Popescu: Nu, pentru că s-a rezolvat într-un timp rezonabil acest lucru. De aceea nu am plătit. Am spus ce am făcut eu. Şi din experienţa proprie. Dar, astăzi, în şedinţa de guvern, a fost invitat şi a venit şi preşedintele Autorităţii de Reglementare şi ne-a spus inclusiv procedurile care trebuie. Oamenii trebuie să ştie că ANRE are un call-center foarte mare, poate prelua foarte multe apeluri, ne-a comunicat că a intrat, începând de astăzi – şi probabil şi dumneavoastră aţi văzut comunicatul ANRE – într-un control către marii furnizori, mă bucur că se face odată lumină şi sunt convins că se coordonează cu Autoritatea de Protecţie a Consumatorului, ca să facem odată lumină în aceste cazuri. Ne-a spus inclusiv care este procedura. Procedura există. Eu am aplicat-o, dar procedura există pentru fiecare. Ne-a spus aşa, domnul preşedinte: reclamă la furnizor, furnizorul are posibilitatea să returneze înapoi banii în 5 zile, dacă suma este de peste 100 de lei; dacă este suma sub 100 de lei, greşeala, atunci se scade din factura următoare; dacă furnizorul nu face acest lucru, reclamaţia se duce la ANRE şi rezolvă ANRE acest lucru. Ne-a spus în şedinţa de guvern, pentru că toţi vroiam să ştim exact, premierul a vrut să ştie exact care sunt procedurile. Deci, avem proceduri, există, sunt făcute de  Autoritatea de Reglementare, există acel call-center. Autoritatea de Reglementare, săptămâna trecută, ne-a trimis şi nouă o solicitare – doreşte să facă o campanie de informare, să-i spunem cam ce am dori şi noi să apară în această campanie de informare şi, împreună, să ajutăm populaţia să ştie ce are de făcut. Pentru că lupta aceasta cu furnizorii de multe ori este inegală, de multe ori îşi bat joc de oameni, de multe ori nu-i bagă în seamă. Si eu am fost la rândul meu, nu eram ministru, este adevărat, eram parlamentar şi n-am fost băgat în seamă de furnizori, de aceea am spus sincer ce aş face eu.
Reporter: Consideraţi că ar fi trebuit să fiţi băgat în seamă doar prin simplul fapt că eraţi parlamentar?
Virgil Popescu: Nu, v-am spus că nu eram un om simplu, ci parlamentar, și cu toate acestea nu m-au băgat în seamă. Dar dacă pe mine nu m-a băgat în seamă, gândiţi-vă la un om de rând, la un biet bătrân care se află într-un sat…
Reporter: Tocmai.
Virgil Popescu: Exact. Și atunci de aceea trebuie să existe instituţii ale statului care să-i apere, şi ANRE, şi cu ANPC, inclusiv către Consiliul Concurenţei a fost astăzi un apel făcut de către premier, să vadă dacă nu cumva este o înţelegere cu aceste preţuri pe piaţă, pentru că trebuie făcută lumină, pusă ordine în această piaţă de energie şi sunt instituţii care pot face acest lucru.
Reporter: Dar nici măcar astăzi nu ne-aţi spus cu exactitate sau nu există nişte reglementări clare cu ce fac oamenii acasă. Nu ştiu, să avem un caz X, în care omul de acasă să ştie exact ce să facă, care este parcursul pe care trebuie să-l facă, astfel încât să-şi recupereze banii, sau să afle dacă factura este una reală sau nu.
Virgil Popescu: Tocmai ce v-am spus…
Dan Cărbunaru: Haideţi să reluăm procedura…
Reporter: Păi nu, ne-aţi spus că aţi discutat în şedinţa de guvern. Noi nu am fost în şedinţa de guvern /…/
Virgil Popescu: Tocmai ce v-am spus şi ANRE are această autoritate, el este autoritatea de reglementare în energie…
Reporter: Nu, să ne explicaţi aşa, o persoană care este acasă, se uită la factură, o vede. Ce face mai departe?
Virgil Popescu: Eu vă explic, cu mare drag vă explic acest lucru, din experienţa mea şi din ce am aflat de la ANRE, din ce ştiu de la ANRE. Cred că este şi sarcina ANRE să vină în întâmpinarea oamenilor şi să spună acest lucru, pentru că ei fac aceste reglementări…
Reporter: Ok, şi dacă ANRE nu vine cu aceste specificaţii, românii ce fac? La urma urmei, aici vorbim…
Virgil Popescu: Exact asta v-am spus… Exact asta am spus, ce am spus şi ieri, ce am spus şi alaltăieri, la emisiuni, întâi reclamaţia la furnizor. Dacă furnizorul rezolvă, trebuie să ştie oamenii că dacă suma este mai mare de 100 de lei, atunci furnizorul are obligaţia în cinci zile să o returneze, deci nu să stea cu banii. Dacă este sub 100 de lei, atunci se recuperează din factura urmăroare. Dacă furnizorul nu dă curs cererii, reclamaţie la ANRE. Si eu vă spun că aşa am făcut eu în urmă cu câţiva ani de zile, şi am ajuns la ANRE, şi s-a rezolvat situaţia.
Reporter: Ok. Dar în cazul în care primesc penalităţi în factura următoare, pentru că nu şi-au plătit facturile, ce se întâmplă mai departe?
Virgil Popescu: Tocmai ce v-am spus că această modificare legislativă, în ordonanţă…
Reporter: Păi până la ordonanţa de urgenţă…
Virgil Popescu: Păi se întâmplă, ordonanţa se va întâmpla, este pe circuitul de avizare.
Reporter: Se va aplica retroactiv?
Virgil Popescu: Păi dar ce penalităţi să faci pe o factură care este eronat întocmită? Toţi cei care au întocmit facturi eronate au obligaţia să le storneze, să nu perceapă penalităţi până la îndeplinirea obligaţiei şi toţi beneficiarii legii compensării şi plafonării, nu numai cei vulnerabili, să nu poată fi debranşaţi, tocmai pentru a da o posibilitate oamenilor să-şi rezolve situaţia aceasta.
Reporter: Deci dvs., în acest moment, ne daţi asigurări că cei care nu îşi plătesc facturile, pentru că nu ştiu dacă sunt corecte sau nu aceste facturi, nu vor avea penalităţi, pentru că dvs…
Virgil Popescu: Nu, eu vă spun că toţi cei care au întocmit facturi eronate, toţi furnizorii – şi o să vedeţi probabil exemplu, o să vedeţi şi de la ANRE exemple – vor trebui obligaţi, şi cu amendă, vor fi obligaţi să le storneze, să nu perceapă penalităţi şi le vor şi face corespunzător, nu vor emite facturi în care vor storna dar vor percepe penalităţi. Este interzis acest lucru şi nu vom permite acest lucru.
Dan Cărbunaru: O secundă. Dacă-mi permiteţi să vin cu clarificări suplimentare pe această zonă, după cum ştiţi, prim-ministrul Nicolae Ciucă a făcut acest anunţ încă de ieri în privinţa penalităţilor. Neperceperea de penalităţi vizează facturile emise pentru categoriile de consumatori casnici protejaţi, adică cu acel consum până la 300 de kilowaţi/oră, plus 10%, cărora le-au fost transmise facturi care nu au ţinut cont de reglementările legale. Acelea sunt facturile care nu sunt purtătoare de penalităţi şi acest lucru se va reglementa în zilele următoare.
Reporter: Penalităţile nu pot fi deja puse?
Virgil Popescu: Nu, acum haideţi să nu exagerăm, penalităţile se pun la 30 de zile după neplată, asta este legea. Abia le-au emis….
Reporter: Adică din 30 ianuarie încolo…
Virgil Popescu: Adică abia le-au emis, abia au emis facturile.
Dan Cărbunaru: În plus, domnul ministru a făcut referire la comunicatul ANRE, pe care probabil că l-aţi primit şi dvs. Dacă nu, o să-i rugăm pe colegii de la comunicare să vi-l transmită, dar ANRE deja a prezentat public, încă de dimineaţă, procedura pe care orice consumator care are semne de întrebare ar trebui să o urmeze. Clienţii care au neclarităţi privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale trebuie să se adreseze inițial furnizorului care a emis factura pentru clarificări. Furnizorul are obligația legală de a transmite explicații clare și ușor de înțeles privind modul în care s-a calculat factura, în special dacă nu este bazată pe consumul real, în măsura în care răspunsul formulat de furnizor nu aduce clarificările necesare, clientul final având posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată. Recomandările ANRE le găsiţi detaliate în comunicatul de presă, incluzând aici încheierea unei convenții de consum cu furnizorul de energie, solicitarea citirii lunare a contorului sau verificarea dacă factura s-a efectuat potrivit indexului transmis. În același timp, însă, și prim-ministrul Nicolae Ciucă a fost extrem de ferm astăzi, solicitând ANPC și domnul președinte aici de faţă vă va da detaliile necesare, să intensifice controalele tocmai pentru a verifica dacă sunt respectate normele deja emise. Sunt, așadar, două pachete de măsuri, unul care vizează plafonarea prețurilor pentru consumatorii casnici și celelalte pachete care țin de verificarea modului în care furnizorii respectă aceste norme și aici ANPC are un rol extrem de important. Mesajul premierului a fost extrem de ferm: dacă au nevoie de sprijin, vom putea folosi structurile de control ale ministerelor de linie, chiar și al Guvernului, tocmai pentru a putea interveni în timpul util, ori de câte ori există sesizări sau informații care țin de nerespectarea regulilor de emitere a facturilor. Vă rog! Întrebări.
Reporter: Domnule ministrul, aș reveni puțin la reducerea TVA și la declarația partenerului dumneavoastră de partid și lider, de altfel, Florin Cîțu, care spune așa: că reducerea TVA la energie și gaze ar fi ciudat interpretată de agențiile de rating și ar putea să fie un șoc pentru economia națională. Înainte să ne trimiteți la ministrul de finanțe, suntem siguri că și dumneavoastră ne puteți lămuri.
Virgil Popescu: Dați-mi voie să avem această discuție vizavi de măsurile pe care le vom lua începând cu data de 1 aprilie și cele cu 1 februarie pentru zona de industrie alimentară, să le avem pachet, să le discutăm în coaliție și apoi să le prezentăm. De ce să facem speculații pe diverse interpretări ale fiecăruia.
Reporter: Nu interpretăm. Este o declarație.
Virgil Popescu: Da, sigur. În momentul de față, Legea compensării și plafonării, și știți foarte bine că eu am susținut în Parlament ca pentru întreprinderile mici și mijlocii să scoatem elemente de cost din prețul energiei, tocmai pentru a scădea prețul produselor sau a serviciilor pe care îl face, pentru că reducerea TVA pentru companii înseamnă, practic, o lichiditate în plus, dar nu un element de cost. Şi lăsați-ne să avem, împreună cu Ministerul de Finanțe, toate aceste soluții pe masă, să le discutăm și evident când le vom finaliza, le vom face publice.
Reporter: Dar cum ar putea fie interpretată greșit de agențiile de rating această măsură?
Virgil Popescu: Nu cunosc. Vă rog frumos nu mă puneţi să discut declarațiile altcuiva.
Reporter: Bună ziua! Totuși, insist. Spuneți-ne, vă rog, cum s-ar aplica acest TVA de 5%, la factura finală sau la prețul pe kilowatt-oră. Nu îmi dau seama care sunt discuțiile acum.
Virgil Popescu: Lăsați-ne să finalizăm. Adică cum? În loc să fie cota de TVA de 19%, e de 5%.
Reporter: Așa cum este sistemul actual, în loc de 19%, să fie 5%.
Virgil Popescu: Noi vorbim de noile compensări, de noua lege, care va începe cu 1 aprilie. Lăsaţi-ne să o finalizăm. Dar pe final va fi, dacă vom adopta TVA 5%, va fi închiderea cu 5%. Nu se mai înmulţeşte cu 19%, se înmulţeşte cu 5%.
Reporter: Bun. Și atunci mă gândesc că ați estimat și un impact bugetar în sensul acestei reduceri?
Virgil Popescu: Impactul bugetar îl calculează Ministerul de Finanțe.
Reporter: Ok.
Virgil Popescu: Tocmai de aceea, lăsați-ne să finalizăm.
Reporter: Aş mai dori tare mult să ne precizați dacă ne puteți da mai multe detalii, aţi spus așa: că veți impune obligativitatea de a nu se debranșa și alți consumatori. La ce v-aţi gândit?
Virgil Popescu: În Legea consumatorului vulnerabil și în Legea plafonării și compensării există obligativitatea nedebranșării consumatorului vulnerabil. După ce am văzut ce fac furnizorii, emit facturi, forțează plata acestor facturi, existând acest risc al debranșării, evident, în momentul când le dăm o sancțiune pe facturi, de refacere a facturii, de o nepercepere a penalităților, evident că trebuie să ne asigurăm că nu pot fi abuzuri din partea furnizorilor împotriva oamenilor care nu au capacitate de negociere cu furnizorii, așa cum probabilitatea să aibă firmele mari, ne asigurăm că nu pot să îi debranşeze. Pe toată perioada aceasta de aplicare a legii nu vor fi debranșări, nu numai pentru consumatorii vulnerabili, care sunt protejați, ci și pentru restul consumatorilor. Lucrurile sunt simple.
Reporter: Şi aş mai dori să ne spuneţi cum apreciaţi oferta Hidroelectrica? Înţeleg că acum are o ofertă pentru clienţii noncasnici de 3.300 de lei Megawatt-oră?
Virgil Popescu: Nu cunosc oferta Hidroelectricii, credeţi-mă. Nu cunosc oferta pentru clienţii noncasnici, dar ar trebui după conferinţă să mi-o arătaţi şi mie, să mi-o trimiteţi pe WhatsApp, să văd ca să pot să întreb. Chiar nu ştiu oferta Hidroelectricii. Ştiu oferta Hidroelectricii pentru consumatorul casnic, indiferent de consum, care este, cu tot cu TVA, de 68 de bani, 255 de lei Megawattul de energie electrică.
Reporter: Bună ziua! Pe ce perioadă s-ar aplica suspendarea penalităților și nedebranșarea celor care nu își plătesc facturilor?
Virgil Popescu: Nedebranșarea am spus că pe toată perioada legii.
Reporter: De iarnă, adică până în aprilie?
Virgil Popescu: Pe toată perioada de valabilitate a legii. Legea, vedeţi, că este valabilă, se fac facturi și în iulie pe toată perioada de regularizare.
Reporter: Deci şi după aprilie încolo?
Virgil Popescu: Evident, și după aprilie, pe toată perioada legii, pentru că legea acționează până la finalizarea tuturor regularizărilor, iar, evident, până când refaci factura dacă e greșită, nu percepi penalități, este evident
Reporter: Am înţeles. Şi spuneați că vă gândiți la măsuri mai ferme împotriva companiilor, furnizorilor care nu au respectat legea când au calculat facturile.
Virgil Popescu: Deci există, în momentul de față, două tipuri de sancțiuni care pot fi date: una pe legea ANPC-ului, pe practici înșelătoare. Evident, din moment ce tu emiţi altă factură decât trebuie, decât ar trebui în lege, încerci să înșeli acest om, să îi iei niște bani în plus, și alta pe Legea energiei electrice, pe care o poate aplica, care este mult mai mare, pe care o poate aplica ANRE-ul. De aceea, mă bucur că intră în control ANRE-ul, pentru că poate să aplice amenzi mai mari pe același tip de contravenții. Ne gândim să punem și în Legea plafonării, suplimentar, de ce nu, o amendă la cifra de afaceri pentru cei care fac în mod repetat, pentru că am văzut că s-au făcut în mod repetat, s-au făcut și în noiembrie, s-au făcut și în decembrie. Şi, aici, modul repetat ăsta trebuie gândit foarte bine, repetat o factură, două, trei… Păi ei au emis milioane de facturi, au dat drumul la milioane de facturi către clienți, făcute în mod eronat. Mai e nevoie de ceva, de gândit că aceasta nu este în mod repetat?
Reporter: Îmi amintesc că aţi propus această măsură şi în vară, când au fost probleme de asemenea cu facturile.
Virgil Popescu: Am băgat în Legea energiei, au această posibilitate de…
Reporter: Amendă pe cifra de afaceri?
Virgil Popescu: Amendă pe cifra de afaceri.
Reporter: Şi acum vă gândiţi să o majoraţi?
Virgil Popescu: Nu, acum ne gândim să punem inclusiv în lege, în lege specială, în legea aceasta specială a plafonării şi compensării sancțiune pentru cei care nu respectă legea efectiv.
Reporter: Dar nu ar fi aceeași sancțiune, până la urmă?
Virgil Popescu: Ba da. Numai că pe Legea energiei electrice practicile acestea se pot aplica nu numai la facturi. E mai largă accepțiunea amenzii din Legea energiei.
Reporter: Şi o altă întrebare: ați afirmat că e posibil ca măsuri de sprijin, scheme de ajutor să fie date și altor industrii, pe lângă industria alimentară și /…/
Virgil Popescu: Discutăm acest lucru în Guvern, discutăm cu misterele de linie și vom discuta în coaliție inclusiv și apoi vom ieşi public.
Dan Cărbunaru: Se vorbeşte şi despre IMM-uri?
Virgil Popescu: Se vorbește, evident, despre toate IMM-uurile, continuarea pachetului de măsuri pentru IMM-uri, de o nouă de schemă de ajutor pentru IMM-uri. Așteptăm și propunerea de la Ministerul IMM-urilor. Inclusiv domnul ministru al economiei a ținut să ne spună și despre alte industrii și am rugat ministerele de linie să vină cu propuneri, să ne întâlnim împreună și apoi să luăm deciziile.
Dan Cărbunaru: Rolul acestor măsuri – trebuie să spunem acest lucru – este de a avea o abortare echilibrată între măsurile de protecție pentru consumatorii casnici și nevoia de a ne proteja economia, de a proteja antreprenorii, de a proteja firmele românești de această creștere a prețului la electricitate, la gaze din ultima perioadă. Se caută cele mai bune măsuri și pentru a proteja locurile de muncă, până la urmă, fiecare afacere onestă, sprijinită în această perioadă de statul român, generând, la rândul ei, garantarea locurilor de muncă pentru români.
Virgil Popescu: Foarte bună completarea. Toate măsurile care vor fi către companii vor fi condiționate de păstrarea locurilor de muncă – asta am mai spus-o, dar ţin să o spun de fiecare dată pentru că pentru noi este foarte important: ajutăm companiile, dar să își mențină locurile de muncă.
Reporter: Și revenind la consumatorul casnic, mai ales la consumatorul care poate nu știe să citească o factură de electricitate, nu are cunoștințe despre cum se calculează și nu observă că e în neregulă o factură, cum îi ajutați pe aceștia? Cum îi protejaţi?
Virgil Popescu: Acum, am avut această discuție cu cei de la ANRE și pe bună dreptate mi-au răspuns „Trebuie să știm de acest lucru”. De aceea, au acel call center cu foarte multe linii de telefon. Cred că un telefon pe linia de informare a ANRE-ului, să îi spună un specialist de la ANRE dacă această factură este întocmită corect sau nu, cred că acest lucru se poate și de acolo evident lucrurile merg în turnura care /…/.
Dan Cărbunaru: Putem să vă spunem numărul ANRE-ului, să rugăm şi pe domnul preşedinte al ANPC, de asemenea, să facă acest lucru, pentru că cele două instituţii deja acţionează în acest sens: 037.455.42.65. Aşadar, 037.455.42.65. Este un telefon cu tarif normal, disponibil prin intervenţia ANRE, oricine are nevoie de informaţii, clarificări privind piaţa de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie, gaze naturale, sau, imporant acum, facturare a energiei electrice şi a gazelor naturale, se poate adresa la această linie de call center pusă la dispoziţie de ANRE. Şi de îndată ce alături de noi va veni şi preşedintele ANPC, cu siguranţă vom putea prezenta şi datele de contact pentru specialiştii ANPC care să vină să protejeze, pe de o parte, pe cei care se consideră afectaţi de suprafacturare, de preţurile prea mari şi să explice şi procedura de sesizare.
Reporter: Domnule ministru, o întrebare, vă rog. Interzicerea debranşării este o măsură pe care am avut-o în vigoare şi anul trecut, atunci când a fost în vigoare, s-au acumulat datorii destul de importante, un sfert de miliard de lei.
Virgil Popescu: Aşa este.
Reporter: Industria a fost afectată atunci. Cum vi se pare această măsură, pentru că ne aşteptăm ca datoriile care se vor acumula să fie şi mai mari, având în vedere că preţurile au crescut?
Virgil Popescu: Aveţi perfectă dreptate. Măsura reunuţării la această debranşare a fost luată în urma acumulării datoriilor foarte mari. Între timp, acest lucru s-a reglat. Dar, între timp, a apărut în piaţă un comportament incorect, să spunem, din partea celeilalte părţi, a furnizorilor. Or, noi trebuie să fim echilibraţi şi să venim şi în sprijinul clienţilor, atunci când este cazul; iar faptul că s-au întâlnit şi ne demonstrează realitatea că s-au întocmit milioane de facturi într-un mod eronat şi există acest risc, ca până la finalizarea tuturor litigiilor, să zicem, cu ANRE, direct cu furnizorii, până la plată, să existe acest risc asupra oamenilor, de debranşare, nu poate să rămână aşa. De aceea introducem. Iar pentru consumatorul vulnerabil – şi sunt suficient de mulţi şi vulnerabili – oricum există acest lucru. De aceea, împreună la pachet cu măsura refacerii facturii, neperceperea de penalităţi, luăm şi aceasta în calcul, pentru că nu este normal ca să planeze asupra unui client, asupra unul beneficiar, asupra unui român, în spectrul acesta, al posibilităţii debranşării, până când îmi rezolv. Asta ar pune pe o poziţie de forţă furnizorul în relaţia cu clientul.
Reporter: Ştiţi în ce măsură s-au recuperat acele datorii, acel sfert de miliard? Cam câte datorii au mai rămas acum?
Virgil Popescu: Nu am întrebat furnizorii, dar, la data respectivă, piaţa a spus că sunt datori şi erau acele datorii. După ce s-a reglat acest lucru, probabil şi-au făcut convenţii de eşalonare, acest spectru a dispărut.
Dan Cărbunaru: Mulţumesc! Vă rog, dacă mai aveţi întrebări.
Reporter: Da, domnule ministru, bună ziua, în opinia dumneavoastră, cine se face responsabil, pentru că s-a ajuns în această situaţie, în care furnizorii de energie electrică, în mod intenţionat, au emis facturi eronate. Ce autoritate…?
Virgil Popescu: Acum, îmi puneţi o întrebare destul de grea. Îmi este foarte greu să spun cine este vinovat. Furnizorii, în primul rând, sunt vinovaţi, pentru că nu au respectat legea. Deci, dacă legea spune cum să întocmeşti şi legea spune să întocmeşti facturile cu plafonare şi cu compensare, nu legea spune dă drumul la facturi, aşa cum erau înainte şi după aia reglează-le tu când îţi termini soft-ul, înseamnă că furnizorii sunt. Iar cum au fost sesizate autorităţile, este adevărat, după o săptămână, au reacţionat, şi ANPC, şi ANRE; ANPC mai repede, ANRE… şi ele, sper şi Consiliul Concurenţei, să vedem, totuşi, dacă nu cumva există o înţelegere pe preţuri, pentru că, până la urmă, trebuie să vedem şi formarea acestor preţuri. Noi avem nişte mijloace de protecţie în lege puse, adică ei nu pot deconta peste o valoare medie a achiziţiilor, care o fac în lunile acestea de iarnă, luând în calcul toate achiziţiile din urmă. Deci ne-am pus o măsură de protecţie ca să nu abuzeze furnizorii de preţuri şi, apoi, de rambursări de la bugetul de stat, dar vrem să vedem exact ce s-a întâmplat în această piaţă. Dar – după părerea mea – singurii răspunzători sunt furnizorii. Deci au greşit. Sper să nu fi greşit într-un mod intenţionat, pentru că, uneori, v-am spus, şi eu mă gândesc, oare n-au făcut-o, aşa, intenţionat?
Reporter: Daţi-mi voie să citez dintr-o postare făcută de liderul social-democrat, Marcel Ciolacu, în pagina sa de socializare: „În momente excepţionale, o guvernare poate proba prin măsuri excepţionale că este preocupată cu adevărat cu viaţa cetăţenilor săi, nu cu miniştrii care se lamentează la televizor că o companie de stat din energie îi fură pe români, dar nici măcar nu schimbă conducerea firmei, unde ministerul său este acţionar”. Credeţi că aţi fi putut lua o măsură?
Virgil Popescu: Dacă vă referiţi la furnizor, Ministerul Energiei nu este acţionar majoritar la nici o companie furnizoare. Mai mult nu aş vrea să comentez, pentru că nu are rost să comentăm, vrem să găsim soluţii şi împreună să le rezolvăm, atât.
Reporter: Dacă-mi permmiteţi, prima întrebare ar fi, dacă ne puteţi spune procentual, cu cât a scăzut anual producţia de energie anul trecut faţă de acum cinci ani. pentru că sunt vehiculate nişte cifre pe piaţă şi în ce măsură are un impact asupra preţului faptul că a scăzut producţia la nivel naţional?
Virgil Popescu: Acum, e adevărat, producţia de energie electrică, faţă de acum cinci ani de zile, a scăzut, cu 5-10%. În schimb, a crescut capacitatea de intreconectare a României de la 1.000 de megawaţi la 3.000 de megawaţi cu ţările vecine, deci în paralel s-au făcut tot felul de investiţii. S-au oprit capacităţi vechi, care nu mai funcţionau, nu mai aveau autorizaţie de mediu. A crescut şi consumul. Vă pot spune că anul trecut, că nu mai suntem în decembrie, anul trecut producţia de energie a fost mai mare decât în anul 2020. Este clar, am spus-o şi o voi susţine întotdeauna, atât timp cât nu vom face investiţii noi şi nu vom pune în funcţiune noi capacităţi de producţie, vom avea probleme în sistemul energetic naţional. Asta este prioritatea numărul unu. Sigur, pe termen scurt să rezolvăm problemele, dar în paralel să pornim investiţiile. În martie veţi vedea call-urile de proiecte pe PNRR. Sper ca în ianuarie să avem decizia de restructurare a Complexului Energetic Oltenia şi aprobarea investiţiilor pe gaz la Complexul Energetic Oltenia, şi vorbim de sute de milioane de euro, fondul de modernizare, următorul call de proiecte, şi anul acesta să fie anul demarării proiectelor de investiţii. Nu mai vorbesc de Unitatea 3 şi 4 de la Cernavodă şi să nu uităm că 3 şi 4 de la Cernavodă au fost blocate şapte ani, şapte ani de zile, într-o aşa-zisă negociere cu partea chineză, iar dacă în 2018 aveam o lege offshore care putea să demareze investiţiile, astăzi aveam gaze din Marea Neagră şi nu mai aveam soluţia asta.
Reporter: Deci reducerea producţiei a contribuit la majorarea preţului?
Virgil Popescu: Eu tot timpul dau exemplul pieţelor europene. Uitaţi-vă la Franţa, care este exportatoare netă de energie, e adevărat, are de o lună de zile nişte probleme, dar nu asta este problema, Franţa are cu mult preţul peste alte ţări. Energia, reţelele din România, piaţa de energie din România e legată cu toată Europa, iar energia se duce dintr-o parte în alta, de la preţul cel mai ieftin la preţul cel mai scump. Energia nu poate fi stocată în interior şi atunci, dacă produci energie, te duci în afară. Suntem cu preţul cel mai mic de câteva zile din Europa. Este preţul cel mai mic, dar e un preţ mare. Cu preţul cel mai mic din Europa, suntem pe export net, pentru că avem vânt. Mixul energetic la noi în România în momentul de faţă este dacă bate vântul. Dacă avem vânt, avem export, dacă nu, avem import. De câteva zile avem export, avem preţul cel mai mic, este undeva la 170 de euro pe piaţa spot, dar este mare totuşi. Deci cred că v-am răspuns indirect la acest lucru.
Reporter: Pentru că vorbeați de investiţii, când va fi operațională Centrala de la Iernut şi dacă vă considerați vinovat de faptul că nu este deja funcțională din 2020, aşa cum aţi promis?
Virgil Popescu: Centrala de la Iernut sperăm să fie gata printr-o modificare legislativă anul acesta. În 2020, am prelungit contractul care expirase exact când am depus jurământu, atunci expira contractul de asociere. L-am mai prelungit un an de zile, le-am, dat răgaz asocierii să termine, dar, culmea tupeului, acele asocieri, la sfârşitul anului au cerut 60 de milioane de euro în plus ca să finalizeze. În momentul acela am spus, gata, ajunge. Deci nu merge să-ţi baţi joc de o investiţie pe care Romgazul a plătit-o şi-a ţinut plăţile la termen, nu are întârzieri de plată, dar, din păcate, vechea conducere a Romgaz nu a urmărit investiţiile, pentru că dacă urmărea investiţiile, nu se ajungea aici.
Reporter: Aici, practic ce să înţelegem, că în momentul în care aţi spus la Târgu Mureş că va fi funcţională la finalul lui 2020 nu aveaţi toate aceste informaţii la dispoziţie? Dvs aţi făcut această promisiune…
Virgil Popescu: Nu-mi aduc aminte de această declaraţie, dar probabil că există, dar pe garanţia consorţiului de firme că o va finaliza până în 2020, da, după care au început să solicite sume suplimentare. Or, nimeni din Romgaz nu poate să plătească suplimentar pentru un contract cu preţ fix, la cheie, aşa cum este încheiat.
Dan Cărbunaru: Mulţumesc. Vă rog.
Reporter: Aş reveni, domnule ministru, cu câteva completări. Spuneați ieri că sancțiunile pentru acei furnizori care au greșit intenționat sau nu pot merge chiar până la retragerea licenței. Astăzi, mai susțineți acelaşi lucru şi dacă da, în baza cărei legi, cea de săptămâna viitoare?
Virgil Popescu: Legea energiei permite şi acest lucru, retragerea licențelor pentru abateri repetate. Avem texte legale, numai că trebuie puse în practică. Bun, acum nu poți să retragi licența unui mare furnizor în plină iarnă, dar poți să îi dai la sancțiuni încât să nu mai facă acest lucru și să planeze acest spectru de retragere a licenței ulterior. Deci există texte legale. Nu trebuie să reinventăm. Da, dacă dorim să dăm sancțiuni exact pe Legea plafonării și compensării, sigur trebuie să punem în practică acest lucru, dar asta nu împiedică niciun organ de control să dea în momentul de față aceste sancțiuni din  lege, pentru că ele există atât la ANPC, cât și în Legea energiei.
Reporter: Şi ce facem cu marii consumatori, care își închid porțile sau, bine, reduc numărul de angajați, cum este ALRO, Azomureș, SIDEX, pe ei cum îi ajutați?
Virgil Popescu: Acum, cred că nici ALRO, nici Azomureș nu au redus numărul de angajați. I-au trimis în şomaj tehnic. ALRO a primit 396 de milioane de lei ajutor de stat la sfârșitul lui octombrie – începutul lui noiembrie; Azomureș – 125 de milioane. Schema este în notificare la Comisie pentru prelungire. La SIDEX, la fel, și ei au primit ajutor de stat. Marii consumatori au schemă, au avut o schemă care va fi prelungită de ajutor de stat, dar cu condiția – și ei știu lucrul ăsta – păstrării locurilor de muncă. De aceea, sunt ușor sceptic în a spune că ei nu vor porni, odată ce îşi vor găsi un furnizor rezonabil şi credeți-mă că ALRO discută și are discuții şi sunt convins că îşi va găsi un furnizor de energie electrică, din informațiile pe care le am, și nu cred că vor face disponibilizări.
Reporter: Bună ziua! Pentru că sunteți ministru al energiei, explicați-ne foarte clar ce face un om cu factura mărită? Unde se duce, cine îi calculează, în cât timp își dă seama dacă a greșit sau nu furnizorul, calculul în factură, i-a pus sau nu i-a pus compensația?
Virgil Popescu: Tocmai ce v-am explicat.
Reporter: Ne-aţi spus să mergem la furnizor, dar eu vă întreb/…/
Dan Cărbunaru: Am descris procedura.
Virgil Popescu: Primul lucru: procedura care există este o procedură implementată prin legislație secundară, prin ordin al președintelui ANRE, care vine din Legea energiei electrice și a gazelor naturale, prin care ANRE are aceasta atribuție de a reglementa piața atât de energie, cât şi de gaze naturale.
Dan Cărbunaru: Haideţi să mai explicăm o dată, domnule ministru, daca doriţi.
Virgil Popescu: O explicați dumneavoastră?
Dan Cărbunaru: Cum doriți, dar ca dumneavoastră nu o poate explica nimeni.
Virgil Popescu: Ok. O explic.
Dan Cărbunaru: Pot să încerc din nou, dacă vreţi, pentru că se bazează pe ceea ce ANRE a comunicat încă de dimineață. Așadar, consumatorul dacă are neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, potrivit comunicatului dat astăzi de ANRE – trebuie să spun această sursă – în primul rând trebuie să sesizeze furnizorul care a emis factura pentru clarificări. Furnizorul, la rândul său, după ce este sesizat de consumatorul casnic, are obligația să ofere explicații. Dacă explicațiile respective nu îl conving sau nu sunt relevante pentru consumator, pentru client, pentru cetățenii români…
Reporter: În cât timp furnizorul vine cu un răspuns pentru client?
Dan Cărbunaru: Aici probabil că ANRE-ul vă poate prezenta exact și termenele. Vă pot vă pot spune care este procedura, nu și termenele. Într-un timp rezonabil, furnizorul trebuie să ofere aceste explicații. Dacă explicațiile respective nu sunt acceptate de către client, după clarificările respective, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, la nevoie chiar și instanței de judecată. Alături de noi, cum vă spuneam, se află și președintele ANPC, de asemenea un rol important în relația cu românii, cu cei care în calitatea aceasta de consumator casnic fiind, ar putea avea semne de întrebare în legătură cu facturile pe care le primesc la energie electrică sau la gaze, și fie se adresează ANRE, fie se adresează ANPC, instituțiile statului sunt obligate, practic, să intervină și să verifice situația reală, procedura fiind aceasta: o sesizare adresată furnizorului, ceea ce vă spunea mai devreme domnul ministru al energiei că a făcut și domnia sa la un moment dat.
Reporter: De ce ANRE face abia acum aceste controale, domnule ministru, în condițiile în care facturile astea curg de săptămâni bune și dumneavoastră spuneați că le-aţi cerut să ia măsuri?
Virgil Popescu: Eu nu pot să cer măsuri ANRE-ului. Deci ANRE-ul este o instituție independentă, în subordinea Parlamentului, și vreau să rămână și îmi doresc să rămână independentă. Eu am solicitat public și mulțumesc ANPC-ului și ministrului economiei ca ANPC-ul să facă un control rapid și ANPC a făcut. De ce am solicitat ANPC-ului? Pentru că se poate mișca foarte repede. Chiar dacă nu are amenzi foarte mari, are, și probabil domnul președinte o să vă spună, o sancțiune complementară, care îi obligă, prin procesul verbal de contravenție, să refacă facturile, să reducă … practic să ne atingem acel scop ca oamenii să fie protejați. De aceea am solicitat ANPC-ului. Mă bucur că ANRE a demarat acest control, pentru că odată ce demarează ANRE-ul un control, credeți-mă că se va lăsa cu amenzi mult mai mari și furnizorii, sunt convins că nu vor mai greși.
Reporter: Amenzile alea care există deja, dar pe care trebuie să le mai introduceți într-o lege.
Virgil Popescu: Nu, amenzile sunt pe legea energiei, dar dacă se simte nevoia să punem amenzi mai dure decât există în acest moment în legea energiei, la nivel de 5% din cifra de afaceri, le vom face în această lege specială de compensare.
Reporter: Bun. Cine sunt vinovații pentru tot ce se întâmplă acum în ceea ce privește energia pe aceste facturi majorate? Ne-ați spus că furnizorii. Vă întreb dacă, în opinia dvs, doar furnizorii sunt vinovați sau şi autoritățile?
Virgil Popescu: Păi în  momentul când  nu emiți factură în 15 decembrie pentru luna noiembrie, pentru că nu ţi-ai făcut soft-ul… ok, ai anunțat… unii furnizori au anunțat că nu vor emite facturi, dar emiți în ianuarie facturi pentru noiembrie şi pentru decembrie necompensate, neplafonate, după care prin ianuarie îți aduci aminte şi le stornezi, dar ai dat drumul în piață şi creezi o panică şi probabil nu le-ai finalizat pe toate, cine poate fi vinovat de faptul că ai încercat să păcălești oamenii… Ai avut o lege, spune clar în lege, te poate înțelege oricine, nu ai finalizat soft-ul, ok, dar nu emite facturi. Finalizează soft-ul și emite facturi. Toți știam, dacă vă aduceți aminte, prin decembrie, întrebarea dvs era ce vor face oamenii când vor primi facturile compensate şi plafonate câte două luni. Ei nu, ei au preferat să trimită facturi așa.
Reporter: Deci autoritățile nu au nici o vină, să înțeleg…
Virgil Popescu: Eu n-am spus că autoritățile, poate că autoritățile s-au mișcat…
Reporter: Care sunt autoritățile care au greșit…
Virgil Popescu: Poate că autoritățile de control…
Reporter: Domnule ministru, care sunt autoritățile care au greșit?
Virgil Popescu: Furnizorii în primul rând. Eu nu vreau să fac procese de intenţie nimănui…
Reporter: Deci nicio autoritate n-a greșit.
Virgil Popescu: Eu nu pot să fac procese de intenție nimănui, eu doar am remarcat că atunci când dvs aţi sesizat şi am făcut un apel public către ANPC, ANPC-ul s-a mişcat, atât.
Reporter: Deci faptul că ANRE a înființat un call center cu săptămâni distanță după ce facturile au început să vină majorate, nu vedeți nici o vină aici?
Virgil Popescu: Da, ANRE-ul trebuia să se miște mai repede.
Reporter: Nu vedeţi nici o vină în faptul că deşi ştiaţi în urmă cu două săptămâni, cu trei săptămâni de fapt, asta la mijlocul lui decembrie, ştiaţi foarte bine că există un singur furnizor care s-a pregătit, chiar dvs aţi spus, care s-a pregătit pentru…
Virgil Popescu: Nu, nu, nu îmi puneţi cuvinte în gură. Eu am spus ieri că un singur furnizor, din toate discuțiile, mi-a comunicat ieri, pentru că ieri am avut discuții cu el, că a emis facturi în 15 decembrie.
Reporter: Bine, eu vă spun ce aţi spus la mijlocul lui decembrie, ca o declarație dacă vreți.
Virgil Popescu: Nu cred că am declarat eu așa ceva…
Reporter: Spuneați că pe atunci un singur furnizor s-a pregătit și că urmează să se pregătească şi ceilalți…
Virgil Popescu: Nu, am spus ieri…
Reporter: Si vedem acum, ne trezim în ianuarie că…
Virgil Popescu: Nu, credeți-mă, ieri în conferința de presă de la Parlament am spus așa: am aflat că un singur furnizor, şi nu-i dau numele, s-a pregătit şi a emis facturi în 15 decembrie, dintre toți cei patru mari furnizori.
Reporter: Bună ziua! Concret, aceste noi modificări ați zis că vor fi sancțiuni pe cifra de afaceri, suplimentar la legea plafonării şi compensării şi imposibilitatea debranșării clienților…
Virgil Popescu: Da.
Reporter: Pe ce perioadă?
Virgil Popescu: Pe perioada de aplicare a legii.
Reporter: Când ar urma să se…
Virgil Popescu: Săptămâna viitoare. Există deja proiectul de ordonanță inițiat de către Ministerul Muncii, a trecut pe la noi pe la avizare, am făcut şi noi modificări. Deci avem un proiect de lege de modificare a Legii 259 şi când îl vom aproba, vor fi şi aceste lucruri pe care le-am hotărât ieri împreună cu primul ministru în întâlnire.
Dan Cărbunaru: Am văzut că sunt foarte multe întrebări legate de ce au făcut autoritățile. Îi mulțumesc pentru răbdare domnului președinte al ANPC şi l-aş invita alături de noi…
Reporter: O singură completare, vă rog mult!
Dan Cărbunaru: Da, sigur.
Reporter: O singură completare, dacă-mi permiteți, pentru că domnul ministru spunea că nu-și aduce aminte că ar fi promis un termen de finalizare a centralei de la Iernut. Pe 29 mai 2020, la Târgu Mureș, cum vă spuneam și mai devreme, aţi spus exact aşa: „Centrala de la Iernut va putea fi pusă în funcțiune anul acesta, spre sfârşitul anului”.
Virgil Popescu: Da, am spus, probabil că am spus şi probabil că acel consorțiu…
Dan Cărbunaru: Domnul ministru nu a contestat memoria dvs, doar nu era sigur exact cum a făcut această mențiune.
Virgil Popescu: Si v-am spus şi care au fost motivele, pentru că la sfârșitul anului 2020 sau înainte de sfârșit au solicitat suplimentarea cu 60 de milioane de euro, deci o nesimțire, ca să-i spunem pe drept, în condițiile în care ajutorul de stat este de 50 de milioane de euro prin Planul Național de Investiții.
Reporter: Deci înțeleg că nu e nici un fel de culpă din partea dvs. Că a fost ratat acest obiectiv.
Virgil Popescu: Îl vom finaliza în 2022.
Virgil Popescu: Ca să știți ca măsură a fost demis și directorul Romgaz tot în 2020 care nu a urmărit această investiție
Dan Cărbunaru: Vă mulțumesc, domnule ministru.
Virgil Popescu: Vă mulțumesc și eu.