Ministrul Energiei, Victor Grigorescu, s-a întâlnit cu reprezentanții companiilor de distribuție energie electrică și gaze naturale, membri ai Federaţiei Patronale a Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE). Subiectul central al discuțiilor l-a reprezentat reducerea timpului de racordare la utilități atât pentru consumatorii, casnici cât și pentru cei non-casnici.

Ministrul Energiei a pornit discuția cu distribuitorii făcând referire la un studiu al Băncii Mondiale cu privire la timpul de conectare la rețea, clasament în care România înregistrează un termen mediu de 180 de zile.

”Au adunat termene legale după termene legale și au ajuns acolo. Desigur, știu că performanța distribuitorului este mai bună în realitate, media e ceva mai jos, însă dacă nu reușim să facem ceva cu asta în primul rând pentru consumator este un chin. Avem cazuri în care se primește acordul în luni de zile, ba chiar într-un an. Este o chestiune onestă pentru oricare dintre noi am fi puși în postura în care să avem un proiect viabil, dar să ni se spună că trebuie să fim conectați la rețea. Poate că nu ar fi rău să încercăm acea idee despre care se vorbea și la Bruxelles, ”One stop shop”, în așa fel încât consumatorul să obțină un singur aviz, o soluție tehnică, iar următorul pas să fie direct racordarea”, a declarat Victor Grigorescu.

Directorul general al ACUE, Silvia Vlăsceanu, a declarat: Apreciem inițiativa Ministerului Energiei ca fiind necesară și binevenită pentru consumatori și distribuitorii de energie și de gaze naturale, care sunt toți membri ai Federației ACUE. Considerăm că acest demers trebuie să contribuie la reducerea procesului birocratic prin modificarea și completarea legislației primare cu impact asupra sectorului energetic, cum ar fi cea în domeniul autorizării executării lucrărilor de construcție, urbanismului și în alte domenii conexe, precum și a legislației secundare subsecvente. Ne exprimăm disponibilitatea de a contribui activ și constructiv în grupul de lucru propus, având în vedere expertiza colegilor noștri și dorința de a crește gradul de satisfacție a clienților noștri”.

În urma discuțiilor, vă prezentăm opiniile distribuitorilor de energie electrică și gaze naturale referitoare la modalitățile în care s-ar putea reduce timpul de conectare:

– Sunt soluții: una ar fi ca cetățeanul, în momentul în care obține autorizația pentru imobilul respectiv, să încercăm să obțină și autorizația pentru utilități, inclusiv pentru energia electrică. Ar mai fi o posibilitate de a defini o metodologie simplificată a procesului de obținere a autorizației, la nivel de comună. Noi să depunem formal documentele și să respectăm regulile, dar și să ni se emită autorizația, să meargă lucrurile în paralel . Să depunem un plan, iar pe baza lui să primim aprobarea direct, fără să mai trecem prin toată zona de certificate. Ar trebui ca un branșament să nu mai fie considerat o construcție, nu vorbim despre un imobil aici.

– O problemă care ar trebui tratată și abordată ar fi o relație mai apropiată cu instituțiile care emit autorizații de construcție, pentru că orice am racorda la rețea, fie o casă, fie o fabrică, ea are nevoie de un proiect și de o autorizație. La acel moment al obținerii autorizației de construcție ar trebui să fie realizat și proiectul de alimentare. Trebuie să ne luptăm ca primăriile, la momentul în care aprobă o autorizație de construcție, să o aprobe cu tot cu proiectul de branșament.

– Referitor la eliminarea birocrației, anul acesta am lanast corespondența pe e-mail, pentru o zona de cereri de gaz. Documente care din punctul nostru de vedere nu au valoare, o cerere de acces la gaz, conform legislației, o tratezi, dar poți să închei contract numai după o cerere de racordare. Este suficient să semnăm un contract cu acel client.

– Cred că este momentul să separăm racordările pentru clienții casnici, pentru clienții mici, de racordările pentru clienții mari. Un client mic nu poate fi tratat ca o fabrică.

– Atunci când se dă o autorizație de construire, teoretic ar trebui să existe și soluția tehnică, iar atunci racordarea ar însemna mult mai puțin timp și mult mai puțini bani. Mă gândesc la o autoriazație integrată pentru partea de utilități, să existe o soluție și pentru gaz și pentru electriciate, cu aceleași acte, în așa fel încât consumatorul să nu se mai plimbe de la ghișeu la ghișeu.

– Dacă am dat o dată o autorizație pe rețea și vorbim doar de mici conectări, ar trebui să existe o autorizație pentru întreaga rețea, pentru întreaga zonă urbanistică. Ar fi mai eficientă o soluție de mediu pe o metodă standardizată, nu pe fiecare racordare în parte.

– Ar trebui să mai eliminăm din formularele tipizate sau, eventual, să mai umblăm la legile care au stabilit aceste formulare.  Dacă ne ajută să tăiem alte zece formulare tip, poate nu este un lucru atât de rău să realizăm noi un altul.

– Mai există momentul în care un transformator se află pe terenul cuiva, iar în momentele urgente nu ni se permite accesul acolo. O soluție pentru această problemă ar fi înăsprirea amenzilor.

Totodată, în cadrul întâlnirii, companiile au prezentat etapele de racordare a unui consumator la rețea, timpii de așteptare, dar și procesul birocratic la care sunt supuși clienții noi. Ministrul Energiei a propus înființarea unui grup de lucru, format din reprezentanți ai companiilor din domeniu, reprezentanți ACUE și angajați ai ministerului care să identifice problemele și să găsească soluții pentru ca procesul și timpul de racordare a unui client nou să fie redus considerabil.

Departamentul de Comunicare, Ministerul Energiei

Direcția de Relații Publice, Comunicare și Protocol Tel: 021/ 407 99 21 E-mail: comunicare@energie.gov.ro

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: (#10) To use 'Page Public Content Access', your use of this endpoint must be reviewed and approved by Facebook. To submit this 'Page Public Content Access' feature for review please read our documentation on reviewable features: https://developers.facebook.com/docs/apps/review.
Type: OAuthException
Code: 10
Please refer to our Error Message Reference.